Openingstijden vandaag 10:00 - 17:00 Koop tickets Menu

FAQ bezoek Hortus

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over uw bezoek aan de Hortus?
Kijk dan op deze pagina of uw vraag erbij staat. De eerste vragen gaan over ticketing en toegankelijkheid. Verderop op deze pagina vindt u vragen over het bouwproject van de Klimatenkas.

 

Moet ik verplicht vooraf reserveren?

Vooraf reserveren is niet verplicht, maar wel mogelijk. Wil je zeker zijn van een bezoek, reserveer dan een toegangsbewijs in onze webshop.
•••

Moet ik als Vriend van de Hortus vooraf reserveren?

Vooraf reserveren is niet niet nodig. Op vertoon van de Vriendenpas bent u welkom om zomaar even langs te komen, zonder reservering.

•••

Kan ik een tafel reserveren voor de horeca?

Tafelreserveringen voor het museumcafe zijn alleen mogelijk vanaf 6 personen. Dit kan per mail: horeca@dehortus.nl

•••

Moet ik mijn online gekochte ticket(s) printen?

U mag een online ticket printen, maar dat hoeft niet. U kunt het ticket ook bij de toegangscontrole op een mobiel apparaat tonen. Als u in bezit bent van een kortingspas, zoals een studentenkaart, dient u deze ook te kunnen tonen.

•••

Ik heb mijn e-tickets niet ontvangen per mail?

Na aanschaf van entreetickets in onze webshop ontvangt u een mail van tickets@dehortus.nl met in de bijlage een PDF van uw tickets. Het kan gebeuren dat deze in een spam box of ‘onbelangrijke email’ box is beland. Is de mail ook daar niet te vinden, stuur dan een verzoek aan info@dehortus.nl. Dan kunnen wij u uw tickets alsnog toesturen. Doe dit uiterlijk 24 uur voor uw bezoek.
Vrijdag vanaf 17.00 uur en in het weekend zijn wij niet bereikbaar via mail. Ontdekt u het gemis van tickets pas net in het weekend van uw bezoek, kom dan met een betaalbewijs naar de Hortus. Onze collega’s van de entree kunnen u verder helpen.

•••

Ik heb online een entreeticket gekocht, maar ik kan niet komen, kan ik deze annuleren?

Online aangekochte entreetickets tot de Hortus worden niet gerestitueerd.

•••

Kan ik de datum van mijn online gekochte ticket(s) wijzigen?

Ja dat kan. in de email met uw tickets vindt u een link waarmee u in een kalender een andere bezoekdatum kunt kiezen.
Dit moet uiterlijk de dag voorafgaand aan uw geplande bezoek gebeuren.

•••

Op elk ticket staat dezelfde naam. Is dat een probleem?

Nee, dat is geen probleem. Op het ticket staat de naam van degene die de order heeft geplaatst en betaald. Op elk afzonderlijk ticket staat een unieke barcode, die bij de ingang wordt gescand.

•••

Kan ik mijn reisbagage mee de tuin innemen?

Nee, in de Hortus zijn grote (reis)rugzakken, (rol)koffers of  andere reisbagage niet toegestaan.

•••

Kan ik mijn bagage bij jullie stallen?

Nee, in de Hortus is geen  garderobe en zijn geen kluisjes aanwezig. Grote rugzakken, koffers of  andere reisbagage kunnen gestald worden bij diverse bagagedepots in de stad: de dichtstbijzijnde is Bikerent in de Valkenburgerstraat of Quality Bike rent in de Peperstraat.

•••

Mag ik met mijn kinderwagen/rolstoel naar binnen?

Kinderwagens, buggies zijn toegestaan in het museum, evenals rollators, rolstoelen en andere hulpmiddelen voor mindervaliden. Zie ook informatie over toegankelijkheid op onze website.

•••

Ik ben mindervalide. Heeft mijn begeleider ook een ticket nodig?

Bezoekers die zich niet zelfstandig door het museum kunnen bewegen, mogen gratis een begeleider meenemen. Zie ook informatie over toegankelijkheid op onze website.

•••

Vragen over het bouwproject van de Klimatenkas

Wat gaat er gebeuren met de kas?

De Klimatenkas wordt volledig duurzaam verbouwd: eigenlijk gaat alles behalve het staal eruit. De ruiten worden vervangen door isolerend glas; het dak wordt vervangen door een ETFE-dak; de planten van de tropen en de subtropen gaan er allemaal uit; in beide ruimtes wordt het volledige landschap heringericht; de subtropische ruimte wordt een tropische ruimte (met de bovenloop) en de tropische ruimte wordt een plek voor de Kaapse collectie; de woestijnplanten blijven staan, maar worden ‘ingepakt’ tijdens de verbouwing; de klimaatbeheersing in de kas wordt volledig geautomatiseerd zodat we efficiënt en duurzaam de ruimtes kunnen verwarmen; er komt een wateropvang en waterbeheer, zodat we beter en zuinig met water om kunnen gaan.  

•••

Is het nou wel nodig zo’n ingrijpende verbouwing?

Jazeker; de 30 jaar oude kas was sowieso aan renovatie toe; er was rot, roest en er moest schilderwerk komen, maar vooral de oude kas was niet duurzaam. We grijpen dit moment aan om de renovatie dan ook meteen goed te doen voor een veel langere toekomst.

•••

Is de Hortus gewoon open?

Ja, de Hortus is het hele jaar geopend. In zomer en in hartje winter zijn we zelfs extra lang open. Deze zomer (van mei- aug) bieden de langere openingstijden op donderdag en zondag extra uren om te genieten van een rustige, zwoele tuin.

•••

Heeft de Hortus dan nog wel binnenruimtes?

Jazeker; de Palmenkas, Het Kaslokaal en de Vlinderkas zijn nog te bezoeken.

•••

Blijft het terras wel open? 

Het café en het terras blijven het hele jaar open voor bezoekers. 

•••

Wanneer is de kas weer open?

De officiële opening staat gepland in september 2025, maar we verwachten dat de kas vanaf juni 2025 alweer toegankelijk is publiek. 

•••

Is er overlast?

Ja, iedere groot bouwproject geeft overlast; in geluid en wellicht ook in stof. Uiteraard proberen we dat zo veel mogelijk te beperken. De naaste buren van de Hortus worden door de aannemer op de hoogte gehouden van bijzonderheden. De bouw begint vroeg, al ver voor de Hortus zelf opengaat. Aan– en afvoer gebeurt alleen in de vroege ochtend voor openingstijd. De bouwwerkzaamheden stoppen eerder dan de tuin dicht is. Tip: de laatste uren in de Hortus, en zeker de zomeravonden, zijn dan de rustigste momenten.  

•••

Wat gebeurt er met de planten?

De planten uit de tropische en uit de subtropische ruimte worden voor de verbouwing allemaal uit de kas gehaald. Een deel van de subtropische Kaapse planten gaat uit logeren bij collega-instellingen. Omdat de nieuwe kas een Kaapse ruimte bevat, komen de subtropische planten uit andere werelddelen (Australië, Middellandse Zee gebied) niet meer terug. Zij worden indien mogelijk permanent ondergebracht in collecties van andere tuinen. De tropische planten worden tijdelijk ondergebracht in een kas in Belgie. Bij een dergelijk grote verhuizing is het onvermijdelijk dat sommige planten het niet gaan overleven. Dat is jammer, maar we gaan uiteraard zo zorgvuldig mogelijk te werk om zoveel mogelijk planten weer terug in de nieuwe kas te krijgen.

•••

Kan ik meer lezen over het project?

Op https://vanmorgen.dehortus.nl/ staat meer informatie over het project.

•••

Kan ik het project steunen?

Een renovatie van dergelijk formaat en met deze ambities kost ook veel. De Hortus heeft mede dankzij vele fondsen en particuliere gevers al een groot deel van de financiën behaald, maar iedere hulp is en blijft welkom. Je kan de Hortus en het project op verschillende manieren steunen; kijk hier voor meer informatie https://vanmorgen.dehortus.nl/help-ons-groeien/ 

•••

Ik heb e-tickets gekocht voor de maand X, maar nu ik zie dat de kas dicht is, wil ik liever komen als het klaar is, mag dat?  

Met de link in de ticketmail kun je de tickets – tot uiterlijk 24 uur voor het originele bezoek – zelf verplaatsen naar een andere dag.

•••

Ik wil vriend worden, maar is er straks wel een rustig plekje om te zitten in de tuin? 

De Hortus is een oase van rust in de binnenstad. Op weekdagen en zeker ook tijdens speciale avondopenstellingen zijn er nog vele rustige plekken te vinden in de tuin. In de weekenden kan het wat drukker zijn, maar ook daar geldt; kom vroeg in de ochtend of juist aan het eind van de dag voor wat meer rust. 

•••

Kan ik mijn vriendenlidmaatschap pauzeren? 

Als Vriend van de Hortus doneert u ieder jaar aan de Vereniging. Als dank voor deze steun ontvangt u een pas waarmee u gratis de Hortus mag bezoeken. Wilt u een jaar niet doneren, neem dan contact op met de Vriendenadministratie vrienden@dehortus.nl 

 •••

Welke activiteiten zijn er komend jaar?

Ook met het bouwproject zullen we extra activiteiten in de tuin blijven organiseren in 2024. We zorgen wel dat zoveel mogelijk bezoekers de hele tuin kunnen bezoeken en willen zo min mogelijk (andere) ruimtes afsluiten voor bijvoorbeeld lezingen, workshops of concerten. In mei, juni, juli en augustus zijn wij iedere donderdag en zondag extra lang open tot 21.00 uur. Hiermee bieden we het publiek extra tijd en ruimte om in alle rust (buiten bouwtijden om) van de tuin te genieten. In de zomermaanden 2024 is er een grote beeldende kunsttentoonstelling in de tuin. De plantencollectie zal aangevuld met extra veel kleurrijke bloeiers  zoals tulpen in april en dahlia’s in juni.

•••

 

Mag ik mijn bruids/fotoshoot houden?

Fotoshoots in de Hortus zijn mogelijk met een klein gezelschap. Hiervoor gelden de huidige toegangsregels. Lees meer op de fotoshoot pagina.
•••

Hebben jullie ook zaalverhuur?

De ruimtes in de Hortus zijn ook beschikbaar voor bruiloften, diners en recepties. Onze medewerkers van de afdeling zaalverhuur kijken graag met u naar de mogelijkheden: zaalverhuur@dehortus.nl of via 020 7025 444.
•••

Staat je vraag er niet tussen, mail dan naar info@dehortus.nl. Telefonisch zijn wij alleen bereikbaar tijdens kantooruren; ma-vrij van 10.00 tot 17:00 uur. Lees ook voor meer informatie onze huisregels.

Vragen? Laat het ons weten!

U kunt ons bereiken via het algemene nummer: 020 625 9021. U kunt ook direct contact opnemen met een van onze medewerkers via e-mail of telefoon.