Openingstijden vandaag 10:00 - 17:00 Koop tickets Menu

Kriebelbeestjes (groep 1, 2, 3)

Aanvullende informatie

De leerlingen worden bij de entree van de Hortus welkom geheten. Vervolgens gaan we in kleine groepjes (4/5 leerlingen per groepje) met een Hortusdocent op pad door de tuin en kassen. We gaan op zoek naar bodemdiertjes (o.a. pissebed, oorworm, duizendpoot, regenworm), naar vliegende insecten (o.a. vlinders, libellen, zweefvliegen, kevers), naar zwemmende beestjes (o.a. kikkervisjes, libellenlarven, schaatsenrijders, bootsmannetjes), naar tropische vlinders, rupsen en poppen in onze vlinderkas en naar bijen bij onze bijenstal. De kinderen gaan vooral veel zelf kijken, vangen en onderzoeken. Tussendoor zijn er speelse opdrachtjes voor de afwisseling.

Mocht het regenen, dan is het ideaal weer om regenwormen en pissebedden te zien. We proberen dan ook te ontdekken waar vliegende insecten zich schuil houden. Regent het te hard? Dan zetten we onze zoektocht voort in de kassen, want ook daar kruipt en kriebelt van alles.

Leerdoelen

  • Leerlingen zien biodiversiteit in de praktijk: ze zien dat er heel veel verschillende kriebelbeestjes zijn die op verschillende manieren leven. De leerlingen leren een aantal namen kennen en bestuderen hoe de beestjes bewegen, eten, zich verstoppen, e.d.
  • Leerlingen ontwikkelen verwondering over kriebelbeestjes: de beestjes zijn mooi, zitten knap in elkaar, zijn heel anders dan mensen, zijn spannend, leuk en interessant.
  • Leerlingen leren respectvol om te gaan met de natuur: alle planten en dieren zijn belangrijk en worden met zorg behandeld.
  • Leerlingen ontwikkelen besef van het belang dat wij als mensen zorgen voor de natuur, bijvoorbeeld door te zorgen voor geschikte woonplekjes en voedsel voor kriebelbeestjes.
  • Leerlingen ontwikkelen een positieve associatie met natuur (en met de Hortus).

Leerkrachten over deze les

“We hebben in een korte tijd veel gezien en mogen doen en dat is voor onze leerlingen met TOS de manier om ze betrokken te krijgen. Leuk! Volgend jaar weer!” (Alexander Roozendaalschool, gr 3, mei 2023)

“De klas heeft een super fijne dag gehad. Dank voor de goede begeleiding en interessante informatie. De kinderen hebben het er nog over!” (Europaschool, gr 3, april 2023)

“Het contact vooraf was goed. Fijne duidelijke toelichting en prettig dat er niet een hele lessenserie vooraf nodig was. Het werken in groepjes tijdens het bezoek was top! Enthousiaste begeleiding, leuk dat de kinderen zoveel zelf konden ontdekken.” (WSV Amsterdam, gr 5, juli 2022)